23.05.2016
(2 ψήφοι)

Διατροφή εν καιρώ κρίσης – 10 πρακτικές συμβουλές

Διατροφή εν καιρώ κρίσης – 10 πρακτικές συμβουλές

Η χώρα μας βρίσκεται στη δίνη της οικονομικής κρίσης και η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών οικογενειών έχει βιώσει δραματικές αλλαγές στην καθημερινότητα τους. Οι διατροφικές μας επιλογές είναι μέρος αυτής της καθημερινότητας και δεν θα μπορούσαν να μείνουν ανέπαφες αφού επηρεάζονται σημαντικά από τα οικονομικά δεδομένα.

Σύμφωνα με τα ιστορικά δεδομένα, ο τομέας της υγείας και διατροφής φαίνεται να πλήττεται σημαντικά και με περισσότερους από έναν τρόπους. Η χώρα μας δε θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση όπως φάνηκε από δύο σημαντικές ερευνητικές πρωτοβουλίες, του δικτύου «Διατροφή», που επιβεβαιώθηκε από έρευνα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου σε συνεργασία με την Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ.

Το 44% των ερωτηθέντων της έρευνας της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. απάντησε πως το εισόδημα τους δεν επαρκεί για να καλύψει τις καθημερινές διατροφικές ανάγκες της οικογένειας. Σημαντικό κριτήριο για την επιλογή των τροφίμων αναδεικνύεται το χρηματικό κόστος. Παρόμοια συμπεράσματα προέκυψαν από την έρευνα του δικτύου «Διατροφή», είναι δε σοκαριστικό το γεγονός ότι η οικονομική δυσχέρεια ωθεί 1 στις 4 οικογένειες να μειώσει την ποιότητα της διατροφής των παιδιών τους.

Πιο συγκεκριμένα φαίνεται ότι το ποσοστό κατανάλωσης κρέατος και ψαριών έχει μειωθεί κατά 63,7% και 60,5% αντίστοιχα, ενώ στην προσπάθεια να μειωθεί το διατροφικό κόστος, η προτίμηση σε τρόφιμα όπως ρύζι, πατάτα, όσπρια και ψωμί έχει αυξηθεί. Το θετικό είναι ότι οι οικογένειες στρέφονται και πάλι στην προετοιμασία σπιτικού φαγητού, αποφεύγοντας έτοιμα, πρόχειρα και συχνά χαμηλής διατροφικής αξίας γεύματα. Είναι προφανές από αυτά τα στοιχεία, ότι η διατροφή παύει να είναι ποιοτική με αποτέλεσμα να δημιουργούνται διατροφικές ελλείψεις με άμεσο αντίκτυπο στην υγεία μας.

Μια άλλη συνέπεια της οικονομικής κρίσης είναι τα συνεχώς αυξανόμενα επίπεδα στρες. Το άγχος είναι έντονο και συνεχές ενώ φαίνεται να επηρεάζει όχι μόνο όσους έχουν πληγεί άμεσα αλλά το σύνολο του πληθυσμού. Το άγχος προκαλεί την έκκριση ορμονών στρες, που μας οδηγούν στην αναζήτηση "τροφών παρηγοριάς" ίσως σαν μια προσπάθεια αυτοθεραπείας. Συχνά οι τροφές αυτές είναι υψηλής περιεκτικότητας σε λίπος και μια τέτοια συμπεριφορά, με την πάροδο του χρόνου οδηγεί στην πρόσληψη βάρους. Πράγματι, τα ερευνητικά δεδομένα αναδεικνύουν αύξηση στα επίπεδα της παχυσαρκίας στις χαμηλότερες οικονομικές τάξεις και κατά συνέπεια περαιτέρω επιβάρυνση της δημόσιας υγείας.

oikonomikh krish manatos

Μερικές συμβουλές για να πετύχουμε την καλύτερη δυνατή διατροφή στο χαμηλότερο κόστος είναι οι εξής:

✔ Φροντίζουμε όταν πάμε για ψώνια στο super market να μην πεινάμε. Φτιάχνουμε λίστα για τα προϊόντα, που χρειαζόμαστε και προσπαθούμε να παραμείνουμε στη λίστα. Επικεντρώνουμε το ενδιαφέρον μας στην αγορά λαχανικών, φρούτων εποχής που είναι φθηνότερα και πιο θρεπτικά και αποφεύγουμε διάφορα ανθυγιεινά σνακ όπως γαριδάκια, πατατάκια, σοκολάτες και αναψυκτικά, που είναι ακριβά και χαμηλά σε θρεπτική αξία. Προτιμούμε τις λαϊκές αγορές και αγοράζουμε τα εποχιακά προϊόντα που είναι πιο οικονομικά. Μια καλή ιδέα είναι να επισκεπτόμαστε τη λαϊκή αγορά τις μεσημεριανές ώρες, που οι τιμές είναι ακόμη χαμηλότερες.

✔ Προσπαθούμε να περιορίσουμε τις απώλειες φαγητού είτε μέσω της ανακύκλωσης του, είτε μέσω της κατάψυξης. Με λίγη φαντασία μπορούμε να δημιουργήσουμε μια νέα συνταγή και να χρησιμοποιήσουμε το φαγητό, που περίσσεψε, την επόμενη ημέρα. Αν πχ περισσέψει κοτόπουλο μπορούμε να φτιάξουμε ένα υγιεινό σάντουιτς που μπορούμε να καταναλώσουμε στην δουλειά ή στο σχολείο αντί της έτοιμης τροφής του κυλικείου. Επίσης μπορούμε πολύ εύκολα να καταψύξουμε το φαγητό που περίσσεψε και να το βγάλουμε για κατανάλωση την επόμενη εβδομάδα. Έτσι εξοικονομούμε πολλά χρήματα και υπάρχει πάντοτε μαγειρεμένο φαγητό.

✔ Μειώνουμε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος. Περιορίζουμε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος που είναι ακριβότερο και αντ' αυτού επιλέγουμε όσπρια που σε συνδυασμό με άλλα δημητριακά είναι εξαιρετική επιλογή πρωτεϊνών (φακές με ρύζι, ρεβίθια με κριθαράκι, φασόλια με πέννες). Επιλέγουμε επίσης να αγοράσουμε οικονομικά ψάρια (γαύρος, σαρδέλες, πέρκα, γόπες), που είναι πλούσια σε καλά λιπαρά. Ακόμα κι αν αυτά είναι εκτός του οικογενειακού μας προϋπολογισμού, μπορούμε να επιλέξουμε κατεψυγμένα προκειμένου να μην τα παραλείψουμε από τη διατροφή μας.

✔ Μπορούμε να εξοικονομήσουμε χρήματα καλλιεργώντας στον κήπο ή στο μπαλκόνι μας από αρωματικά φυτά και βότανα μέχρι και τα δικά μας λαχανικά. Φυτέψτε φρέσκια ρίγανη, δυόσμο και βασιλικό που θα δώσουν ξεχωριστό άρωμα στα φαγητά σας με πολύ χαμηλό κόστος. Μπορούμε επίσης να προμηθευόμαστε τις πρώτες ύλες και να παρασκευάζουμε δικά μας προϊόντα όπως ψωμί, μαρμελάδα, ζυμαρικά ή τα δικά μας σπιτικά γλυκά.

✔ Φροντίζουμε την σωστή διατροφή των παιδιών εξοικονομώντας ταυτόχρονα και αρκετά χρήματα. Ετοιμάζουμε πάντοτε πρωινό στα παιδιά για να τρώνε πριν φύγουν για το σχολείο, όπως και το κολατσιό τους, αποφεύγοντας έτσι τα έτοιμα φαγητά του κυλικείου. Φτιάχνουμε σπιτικά σάντουιτς, πίτες, κέικ και συμπληρώνουμε με φρέσκα φρούτα εποχής, που αποτελούν θρεπτική και πιο οικονομική επιλογή.

 


Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως ότι η τροφή συνδέεται με τη διαχείριση δύσκολων συναισθημάτων όπως είναι και το στρες. Για την αποτελεσματική διαχείρισή του μπορούμε να ακολουθήσουμε 5 απλά βήματα:

✔ Όταν το σώμα μένει χωρίς τροφή για μεγάλα χρονικά διαστήματα, τα επίπεδα του σακχάρου μειώνονται σε πολύ χαμηλές τιμές (υπογλυκαιμία). Υιοθετώντας συχνά γεύματα μέσα στην ημέρα διασφαλίζουμε σταθερά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα και εξαλείφουμε έναν επιπλέον παράγοντα, που προκαλεί στρες.
✔ Πίνοντας πολύ νερό (τουλάχιστον 6-8 ποτήρια ημερησίως), καταναλώνοντας φρέσκα φρούτα και λαχανικά και υιοθετώντας ποικιλία στη διατροφή μας, δίνουμε στον οργανισμό μας όχι μόνο νερό αλλά και τις απαραίτητες βιταμίνες για να αντιμετωπίσουμε το καθημερινό άγχος πιο αποτελεσματικά.
✔ Η σεροτονίνη είναι η ορμόνη της ευφορίας και είναι περισσότερο απαραίτητη για ανθρώπους, που βιώνουν έντονο άγχος στη ζωή τους. Επιλέγοντας τροφές όπως οι ξηροί καρποί, οι μπανάνες, τα λιπαρά ψάρια και τα γαλακτοκομικά, βοηθάμε το σώμα μας στην παραγωγή αυτής της ορμόνης και απολαμβάνουμε τις χαλαρωτικές της ιδιότητες.
✔ Πολλοί άνθρωποι υπερκαταναλώνουν καφέ παραβλέποντας το γεγονός ότι προκαλεί συμπτώματα παρόμοια με αυτά του άγχους. Καταναλώνοντας μικρές ποσότητες καφεΐνης, καταφέρνουμε να απολαμβάνουμε την καθημερινή μας συνήθεια χωρίς να επιδεινώνουμε τα ήδη υπάρχοντα συμπτώματα του άγχους. Ένα με δυο φλιτζάνια καφέ αρκούν ημερησίως για να επωφεληθούμε των ευεργετικών ιδιοτήτων του καφέ και να συνεισφέρουν στην καθημερινή απαραίτητη τόνωση που χρειαζόμαστε.
✔ Εξίσου σημαντικό ρόλο με τη διατροφή, έχει η σωματική δραστηριότητα και ο επαρκής ύπνος. Η άσκηση έχει ευεργετικές ιδιότητες για τον οργανισμό και σε συνδυασμό με έναν καλό βραδινό ύπνο μας βοηθούν στη διαχείριση των προβλημάτων.


Ακολουθώντας τα παραπάνω 10 απλά βήματα μπορούμε να διασφαλίσουμε τόσο οικονομική αλλά ταυτόχρονα θρεπτική διατροφή, όσο και την καλύτερη διαχείριση του στρες, που η οικονομική κρίση μας προκαλεί.

 

 

 

Ο Νίκος Μανάτος είναι M.Sc. Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, μέλος της επιστημονικής ομάδας "Διατροφή".

 


Περισσότερα άρθρα για σωστή διατροφή


 

Πρόσφατα από: Νίκος Μανάτος

Top5
e-diatrofi

Καλή η σχέση, ωραία περνάτε οι δύο σας. Όμως κάθε τι

...

Θες να χάσεις 6-8 κιλά σε λιγότερο από 3 μέρες; Εγώ τα

...

Σύμφωνα με ενδείξεις τα παιδιά το καλοκαίρι έχουν την

...

Κάθε χρόνος που περνάει είναι και πιο δύσκολος από τον

...

Άντε πάλι ξεκίνησε το σχολείο. Πρωϊνό ξύπνημα, πλύσιμο,

...

Video of the day

  • Bright Song of the Day - CNCO, Little Mix - Reggaetón Lento (Remix)

INSTAGRAM

 

ThaGinoMana

Bright Side of Mom